Hanya Yang Istimewa Buat Yang Teristimewa

" Seperti orang lain, segalanya bermula dari minat dan hobi. Suka melihat gubahan-gubahan dan jambangan-jambangan bunga yang cantik terutamanya di kedai-kedai bunga dan buku-buku. Tak kiralah bunga tiruan atau bunga-bunga segar. Saya boleh menghabiskan berjam-jam merenung bunga-bunga sambil mengkagumi kebesaran Allah Maha Pencipta. Pada saya itu terapi yang baik untuk kita bermuhasabah diri. Jiwa akan lebih tenang dan minda menjadi lebih sihat. Tak percaya cubalah!!.."

kak Nin - Gubahan Hantaran " Hanya Yang Istimewa Buat Yang Teristimewa "

Selasa, 18 Januari 2011

Artikel Kak Nin - BERAPA dan APA NILAINYA HANTARAN DALAM MASYARAKAT MELAYU

NAK TAHU RAHSIA !!
Apa Pentingnya SI BELAH ROTAN & SETEPAK SIRIH



Kenapa perlu ada sirih?. Tak payah ada sirih tak boleh ke? ....Persoalan itu sering ditimbulkan oleh generasi muda sekarang tentang adat yang tetap mahu dikekalkan oleh tok nenek kita. Sebenarnya tak ada salahnya kalau tak ada sirih dalam acara merisik atau meminang sekalipun. Dan tak ada juga dalam undang-undang mahupun agama. Akan tetapi sirih mempunyai nilai simboliknya yang tersendiri yang menjadikan ia amat istimewa dalam adat melayu kita. 

Sejak zaman kegemilangan kesultanan Melayu sirih telah menjadi salah satu alat kebesaran dan syarat utama dalam upacara perkahwinan di raja utamanya. Malah sirih yang digubah dalam pelbagai bentuk tertentu telah menjadi persembahan ( hadiah ) istimewa para saudagar dan pembesar negeri kepada raja. ( tu cerita dululah...sekadar info untuk tatapan generasi muda ).

Dahulu sirih adalah merupakan santapan ( makanan ) yang istimewa dikalangan orang Melayu & India . Sirih dimakan sambil merehatkan diri setelah penat bekerja atau ketika menerima kunjungan tetamu. Sambil bersembang daun sirih akan dikapur dan di gobek bersama ramuan pelengkapnya iaitu gambir dan pinang. Sirih juga sering dijadikan bahan perantara sebagai pembuka bicara terutama ketika meminang. 

Sebagai panduan kepada generasi muda yang mahu menghalusi adat budaya perkahwinan Melayu sirih mempunyai 2 maksud yang tersirat. 

1) “ Sirih Tanya ” – Sirih Tanya adalah untuk tujuan merisik. Ia selalunya dibawa bersama ketika wakil keluarga Teruna datang merisik si Dara. Lazimnya dalam adat Merisik , sebentuk cincin belah rotan akan diselitkan bersama didalam tepak sirih . Bila 2 benda ini dibawa bersama secara automatik orang akan tahu tujuan tetamu yang datang adalah untuk Merisik. Tak payah cakap tuan rumah dah tahu hajat kita sebab itulah yang diamalkan sejak berzaman lamanya oleh nenek moyang kita. Kalau tak percaya cuba bawa 2 benda ni kerumanh jiran kita yang bukan berbangsa Melayu....rasanya meke paham ker!! Jadi itulah simboliknya sirih dalam adat budaya kita orang Melayu.

2) “ Sirih Junjung “ – Sirih Junjung selalunya dibawa semasa majlis hantar belanja. Sirih junjung adalah gubahan daun sirih yang digubah dalam pelbagai bentuk dan gaya yang sangat unik dan istimewa. Dahulu untuk upacara perkahwinan gubahan daun sirih ini mestilah dalam bilangan 100 helai dan sirih digubah secara menegak atau menjulang tinggi. Namun dimasa ini dek dah tak ada orang makan sirih lagi dan daun sirih pun dah agak pupus, gubahan sirih ini sekadar memenuhi adat sahaja. Kini sirih telah digubah dalam bentuk gubahan bunga yang menarik dan cantik sekali ( tak kisahlah tu ...kata orang buat syarat jer!! ). Sirih junjung ini dalam adat Melayu digelar sebagai kepala adat. Ini kerana sirih ini dibawa sekali bagi mengiringi barang-barang hantaran yang lain. Inilah keistimewaannya sirih dalam adat perkahwinan Melayu dan membezakannya dengan adat perkahwinan bangsa lain.

Tiada ulasan: